Föregående

Iskallt resonemang

Iskallt resonemang
Rösta plus Rösta minus Argpoäng: -94 (450 röster)

Cred: Jeppe
Hittad: Södertälje

Inlagd av Arga Lappen kl 11:30
Publicerat under Gårdslappar


Kommentarer:

Tomas sa (2009-01-15 12:04):

Haha standar ju! =)

Besök oss på Lyckliga Gränden, vi har gjort en raplåt om blondinbella, massa kändisbusringningar, driver med oss själv och annat löst folk, ny låt är på gång, riktigt roligt, kika förbi! http://www.lyckligagranden.blogg.se

Peppelorum sa (2009-01-15 14:45):

Inte så arg lapp direkt.
Men sen blir man inte förkyld bara för att man blir kall.

Susrugg sa (2009-01-15 18:11):

Bra sätt att få fram budskapet, men i vems intresse är det om jag har mössan på eller inte?

Trasdockan sa (2009-01-15 19:53):

Hört tusen gånger.

Mösstyp sa (2009-01-15 20:55):

Inte arg alls tycker jag, vad gör den här?

Mallan sa (2009-01-16 07:27):

Den därkommer ju i mailen varje vinter...

fisk sa (2009-01-16 11:02):

när ska folk få in i sina obegåvade hjärnor att förkylning inte har något som helst att göra med om man är kall eller ej? mer tragiskt än argt. knappast fyndigt heller.

.... sa (2009-01-16 12:19):

Fisk: Kyla sänker imunförsvaret. Varför tror du att du får feber när du är sjuk?

Så ja. Man blir betydligt mindre motståndskraftig mot förkylningsvirus om man blir kall. Också därför man säger: "Ta nu på dig, så du inte går och blir förkyld."..

C sa (2009-01-17 01:34):

Men åh, den har man ju inte alls hört flera hundra gånger -.-"

fisk sa (2009-01-17 11:44):

----: kyla sänker ej immunförsvaret. Att du blir förkyld beror på att du blivit infekterad av virus. Inget annat. Feber vid sjukdom har inget med det att göra.

... sa (2009-01-17 18:23):

fisk: Nu har du helt fel, din gamle stofil.

Tråkigt att dagens besserwissar inte har grundläggande koll på den egna kroppens biologi.

Vid högre kroppstemperatur delar sig immun-cellerna snabbare och kroppen får ett effektivare försvar mot virus, inflammationer och bakterier (Utöver då att de flesta bakterier inte trivs vid högre temperaturer). Det är därför kroppen triggar feber vid dessa angrepp/infektioner. (Styrs för övrigt av hypotalamus).

På samma sätt sätts immunförsvaret ner rejält vid kyla och kroppen blir mycket känsligare för virus. I detta fall förkylningsvirus.

Så ja. Du har helt jävla tokfel. Att du fortsätter att argumentera för din sak, trots att du inte ens läst mellanstadie-biologi gör hela situationen ganska rolig :)

Donkey Kong sa (2009-01-18 15:30):

Till "...":
Det där taget helt ur sitt sammanhang och inte sant på någotvis. Det är en myt att man blir förkyld av kyla. Fisk har rätt när det kommer till kritan. Det är viruset som ger dig förkylning. Inget annat.

... sa (2009-01-18 17:49):

Donkey Kong: Det är inte tagit ur sitt sammanhang och dessutom sant, punkt till pricka.

Alla vet att förkylning orsakas av ett virus. Precis alla. Det känns löjligt att påpeka.

Men risken att smittas ökar markant om man är kall. Därav namnet "förkylning". Tarvligt att folk är så okunniga inom grundläggande biologi..

Donkey Kong sa (2009-01-18 18:01):

Till "...":

Suck. Ordet förkylning kommer faktiskt från att man i England under 1500-talet uppmärksammade att förkylning hade ungefär samma sympton som när man blivit utsatt för kyla. INTE för att det är lättare att drabbas av förkylningsviruset på grund av kyla.

Läs gärna mer här:
http://www.etymonline.com/index.php?term=cold

Om du har fel om sådana basala saker. Hur ska man kunna lita på något du säger?

... sa (2009-01-18 18:05):

Jag skall nog förtydliga. Jag tror INTE att kyla i sig orsakar förkylning. Men kyla ökar risken att kroppen inte kan motarbeta virusinfektionen.

Det vill säga. Har du 10pers med perfekt kroppstemperatur som utsätts för förkylningsvirus och 10pers, nedkylda och med nedsatt immunförsvar då kan jag lova att de 10personerna med nedsatt immunförsvar blir i större grad smittade.

Jag kanske var lite aggressiv i mitt inlägg, men jag störde mig på fiskens felaktiga och nedsättande kommentar alá:

"när ska folk få in i sina obegåvade hjärnor att förkylning inte har något som helst att göra med om man är kall eller ej? mer tragiskt än argt. knappast fyndigt heller."

Donkey Kong sa (2009-01-18 18:07):

Till "...":

Låt gå tjockis. Du är förlåten. Men låt det inte upprepas igen.

... sa (2009-01-18 18:13):

I övrigt är du välkommen att ha fel om detta resten av ditt liv. Vissa vill inte lära, utan tror på allt som står på nätet.

Men faktum kvarstår. Du smittas MYCKET lättare av förkylningsvirus om du är kall.

I övrigt, här är en ny studie:
http://edition.cnn.com/2005/HEALTH/11/14/cold.chill/index.html

"During the next four or five days, almost a third (29 percent) of the chilled volunteers developed cold symptoms -- compared to just 9 percent in the control group, the scientists said."

Det räcker tom att du blir lite kall om näsan för att de vita blodkropparna (tänk immunförsvar) skall arbeta långsammare:

"Cooling of the nose slows down clearance of viruses from the nose and slows down the white cells that fight infection. "

Tramserier...

fisk sa (2009-01-18 20:07):

... du kan ju ta en till på http://www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv/myter-och-folktro/myter--snuva-knappast-vadrets-fel/.
hahaah du refererar till en nyhetskanal som nämner en studie? gå och lägg dig ditt gamla troll. kom igen om du visar upp någon bra referens från t.ex. pubmed. det måste tilläggas att din argumentation är nästan pinsam.

... sa (2009-01-18 20:26):

Fisk, din tramsare.

Min undersökning är gjord vid ett riktigt universitet. Sök på "Eccles" i pubmed så hittar du publikationen.

Din tramsiga länk säger bara att man inte kan få förkylning av endast kyla. Jag håller med. Alla vet att förkylning orsakas av ett virus.

Däremot säger din länk:
"Kroppens immunförsvar kan påverkas av kroppstemperaturen. Allmäntillståndet påverkas kraftigt vid en långvarig nedkylning"

samt:

"Ett nedsatt immunförsvar är i större utsträckning mer mottagligt för andra sjukdomar."

... sa (2009-01-18 20:33):

Nu skal vi se vad du har påstått här i diskussionen:
1. kyla sänker ej immunförsvaret.

2. Immunförsvaret arbetar inte effektivare vid högre temperaturer.

2. Att man får feber när man är sjuk, det har inget med kroppens immunförsvar att göra

Haha. Nice jobbat :)

Ronald sa (2009-01-18 21:06):

Om man måste rösta på någon, så röstar jag helt klart på fisken. Han verkar mer trovärdig på något vis.

... sa (2009-01-18 21:07):

Ronald: Haha.

fisk sa (2009-01-18 21:44):

Sluta hitta på saker, alla här kan ju själva läsa att jag inte påstått något sådant. Att du är desillusionerad till den höga grad att du inte kan tolka skriven text är mest tragiskt. Sluta tramsa och kryp tillbaka under din sten.

... sa (2009-01-18 22:16):

Du skrev ordagrant i din andra post: "kyla sänker ej immunförsvaret."

Sen skrev du: "Feber vid sjukdom har inget med det [immunförsvar] att göra.


Du är rolig :)

fisk sa (2009-01-18 22:43):

sluta fåna dig och ta saker ur sitt sammanhang. jag sa att febern inte berodde på att du blivit nerkyld. Du är bara pinsam

... sa (2009-01-18 23:35):

Bra försök :) Skäms du lite, måhända? :)

blogg kommentarer via Disqus
© Arga Lappen
Vid intresse av att reproducera, publicera eller på annat sätt använda material från sidan, kontakta mig på emailadressen argalappen [at] hotmail.com.