Detta får du höra på en casino support

Det är inte ovanligt att höra både det ena och det andra om upplevelser som kunder haft när de kontaktat support på online casinon. Men hur är det egentligen med de som jobbar på andra sidan, hur ser en vanlig dag ut för en kundtjänstmedarbetare på ett online casino, och vad är det konstigaste sådan personal fått höra?

Det har vi tagit reda på när vi intervjuade en tidigare kundtjänstmedarbetare på ett av Sveriges största online casinon.

Hur är det egentligen att jobba i casino support?

- Att jobba i support på casino är inte så enkelt som de flesta tror. Arbeten som dessa underskattas oftast, trots att det krävs bra datorkunskaper, en god hand med människor och dessutom måste man vara duktig på att göra flera saker samtidigt. Kundtjänstmedarbetare på casino arbetar vanligtvis med att svara i telefon, svara på e-post och hantera flera chattar - samtidigt!

Det låter stressigt, hur gör ni för att klara av tempot?

- Oftast har man bra kollegor som man kan skratta med i pauserna. Sen är de flesta kunder mycket trevliga att ha med att göra och då får man energi till att hantera de mindre trevliga situationerna.

Vad är den vanligaste frågan då?

- När kommer mina pengar, haha. Dock har denna fråga slutat komma lika ofta sedan online casinon började använda sig av BankID, vilket har skyndat på uttagstiderna.

Vad är det märkligaste du hört under den tid du jobbat på support i casino?

- Tidigare när online casinon inte hade begränsningar när det kommer till hur mycket bonusar de fick dela ut, var det inte ovanligt att folk kontaktade support för att få en så kallad “goodwill-bonus”. Då var det inte ovanligt att man fick höra att de borde få en bonus för att de fyllde år, eller för att deras barn fyllde år eller till och med för att deras hund fyllde år.

Det var inte heller ovanligt att spelare som fått vänta lite längre på sina uttag hotade med att kontakta Aftonbladet eller annan media. En gång hotade en spelare till och med att kontakta min mamma, haha.

Hände det ofta att spelare blev aggressiva när det inte gick som de hade tänkt sig?

- Ja, tyvärr. Det var något som förekom på daglig basis. Som kundtjänstmedarbetare är man den första direkta kontakten som kunden har med casinopersonalen och om personen i fråga är upprörd kan man få höra både det ena och det andra. När en kund eller en spelare är arg kan det antingen handla om att uttag dröjer, att ett spel har krånglat eller att spelaren spelat bort mer pengar än vad den tänkt sig.

Hur gör man för att hantera en arg spelare?

Först och främst försöker vi identifiera problemet. Det är inte alltid så att spelaren själv säger vad problemet är, istället kan det bråkas om helt irrelevanta saker. Som att spelaren påstår att alla spel är riggade eller att man skulle blockerat just dennes konto från vinst. Något vi självklart inte kan göra, haha. Då handlar det ofta om en för stor förlust och det vi gör då är att vi guidar spelaren till att ange spelgränser så att det inte ska hända på nytt. Ibland råder vi spelaren till att ta en paus från spel och anser vi att spelaren tappat kontrollen över sitt spelande kan vi själva välja att stänga av spelaren.

Slutligen, vad är det bästa med att jobba på support på online casino?

Det bästa är definitivt de positiva kundkontakterna, och möjligheten att få hjälpa de som har besvär. Och så klart den goda stämningen bland personalen.

© Arga Lappen
Vid intresse av att reproducera, publicera eller på annat sätt använda material från sidan, kontakta mig på emailadressen argalappen [at] hotmail.com.