Passiv-aggressivt beteende i sociala medier

Arga lappar är klassiska exempel på passiv-aggressivt beteende. En människa skriver ett argt meddelande i stället för att våga prata med personen i fråga. Ofta ser man även precis samma sak på sociala medier, och de som lägger ut sådant material anses ofta generellt vara en allmänt obehaglig person. Men vad är det för typ av innehåll som uppfattas som passiv-aggressivt? Här kommer några exempel.

Att prata bakom ryggen om någon är inte bra, särskilt inte på ett ställe där personen i fråga dessutom kan se det. Naturligtvis finns denna primära metod för passivt aggressivt beteende även på Facebook. Den här typen av inlägg gör bara problemet värre, vad det än är. Ta upp telefonen och prata med personen i fråga direkt i stället, eller skicka ett privat meddelande. Det finns även något som kallas för "Vaguebooking". Det är när någon skriver en dyster status utan att tala om vad det handlar om. Alla människor har problem och känslor, och ibland behöver vi dela dem med våra vänner på sociala medier. Det är inget fel med det, men tala om vad problemet är i stället för att bara be om uppmärksamhet med en vag status. Om någon du känner ofta gör det här, fråga dem om det finns något de skulle vilja prata om. Annars är det bara ett knep för uppmärksamhet, och det kommer sannolikt att resultera i att personen inte får hjälp när de verkligen behöver det.

Passiv-aggressivt beteende i sociala medier

Spel och stavning

Det är tack och lov bara ett fåtal av de som använder sociala medier som är passiv-aggressiva mot andra människor. Många roar sig med spel, liknande de spelautomater som finns på https://se.bingo.com. Visst är det kul på Facebook också, men man vinner bara när man spelar på riktiga spelautomater. Dessutom får man en generös välkomstbonus så att man kan prova flera av spelen gratis innan man satsar egna pengar.

Stavning och grammatik är viktigt, men på sociala medier är det ibland bäst att låta saker vara. Om du gör alltför stora stavnings- och grammatikkorrigeringar på inlägg och statusar, kommer det ofta att irritera den person som skrev det till att börja med - och säkert flera av dem som läser det - mer än själva felet. Om felet är så illa att det helt ändrar statusens mening, eller om det verkligen stör dig, skicka ett privat meddelande i stället. Han eller hon kan faktiskt uppskatta rättelsen. Hur som helst kan du föreslå en korrigering utan att sätta någon på pottan för att vara mänsklig.

Med en virtuellt överflöd av fest- eller konsert bilder på Facebook och Instagram, eller resebilder från exotiska platser, är det lätt att tro att man själv är den minst intressanta personen på jordens yta, och många av oss blir avundsjuka. Då är det naturligtvis enkelt att vara passiv aggressiv kring det. Gillade du bilden som någon postade från konserten du missade? Är du bitter för att dina vänner gick ut och inte berättade det för dig? Det är inte en bra idé att kommentera sådant på sociala medier. En dag kommer du säkert själv att vara på mottagaränden av det. Det lönar sig alltid att våga konfrontera någon, och våga säga vad det gäller!

© Arga Lappen
Vid intresse av att reproducera, publicera eller på annat sätt använda material från sidan, kontakta mig på emailadressen argalappen [at] hotmail.com.